lördag 15 februari 2014

Mera vegetariskt

I vår strävan efter att äta mera vegetariskt har jag gått in för att pröva ett nytt vege recept per vecka. En av nyheterna på vårt middagsbord är Mias vegewok som finns i boken Mar Rätt, en bok som har många härliga recept som passer både stora och små i familjen.

Så här:
4 vitlöksklyftor
2 lökar
1-2 msk riven ingefära eller 2-4 tsk torkad
1 msk curry
(1/2 -1 finskuren chili om du vill ha sting)
1 röd paprika
1 gul paprika
1 grön paprika
en bit vitkål
2 mrötter
200 gram sockerärter
200 gram broccoli
1 paket risnudlar
sojasås

Fräs ingefära, chili och curry i olja. Tillsätt löken. Lägg sedan i finstrimlad morot, sedan paparika och sist vitkål. Tillsätt mera olja om det behövs. Smaka av och lägg i ärter och broccoli mot slutet. Tillred nudlarna. Klipp nudlarna i bitar och blanda ner dem i woken. Smaksätt med soja.

Jag har gjort woken utan gul och grön paprika. Jag sätter med ganska mycket ärter och vitkål istället. För att woken ska gå hem hos barnen gör jag den utan chili.

Så en uppdatering kring den hemgjorda deodoranten: den är jätte bra. Inte en eda gang har jag känt att den inte räckt till. Jag är väldigt nöjd med att dofta svagt av kokos.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar