söndag 4 november 2012

Hänt i helgen - massor

Den här helgen har rusat förbi.

På fredag hade vi fredagsmys med Halloween tema. Vi valde att fira två dagar efter det riktigt datumet eftersom det är roligare att fixa på en fredag istället för på en onsdag.

Vi drack slemsaft, åt marängspöken och råttor.



På lördag åkte vi till Björköby och valde ut de får som nu flyttat hem till oss.

På lördag firade vi också mamma som hade födelsedag. Vi åt tills vi nästan storknade och satt sedan nerhasade i soffor och pratade och mådde bra.

På allhelgona pratade jag också med barnen om min mommo och min fammo som flickorna aldrig hann träffa.
Min mommo som jag och syster åkte buss till ibland. Vi sov i hennes bäddsoffa inpackade i täcken som små korvar eftersom mommo tittade till oss flera gånger per natt och satte täckena runt oss så vi inte skulle frysa.
Min fammo som bakade världens godaste soda bullar och gjorde enormt galet god plocka-stek. Som aldrig satte sig och åt innan hon var övertygad om att alla andra hade allt de behövde framför sig, min fammo som hade världens mjukaste och lockigaste hår och och min fammo som alltid hade klänning och aldrig byxor.

I dag på söndag har vi fått våra får.

Vi valde alltså 4 tackor och en bäss  i lördags. På köpet fick vi två kastrerade små fårpojkar. De små, som numera lystrar till namnen Piff och Puff, är flasklamm som inte blivit tillräckligt stora för att fungera som köttlamm.

Flickorna har döpt fåren till Svipp (efter Olles hund i Bullerbybarnen), Vitnos, Snövit, Tjorven och Skrållan - och så Piff och Puff.

Fåren bor mellan hönorna och kalkonerna, nu är fähuset snart fullt!




Annars har jag äntligen lagt in våra rödbetor, minsann i sista minuten. Mamma kom och rev igång mej i morse. Det var jätte lätt men jag hade på något vis fått för mej att det skulle vara kletigt och jobbigt, men nix.

Så här gjorde jag:

Inlagda rödbetor

1 kg rödbetor som kokas mjuka och får svalna i vattnet. Lämna kvar lite av blasten och skär inte heller av rotdelen före du kokar dem.

Lag:
5 dl vatten
2 dl ättika
2 dl socker
7-8 hela nejlikor
2 tsk salt

Koka ihop lagen och häll i burkarna.
Klart.

När vi rensade ur köket i samband med renoveringen hittade jag en massa gamla fina Riihimäki burkar som nu kommer till användning. Härligt.






1 kommentar:

  1. Men jestas!!! Ja, alltså, strunt i rödbetorna (fast de garanterat blir bra) - men fåren!!! Fåren!!! Voi gosegullevänner!
    /A-M

    SvaraRadera