fredag 24 augusti 2012

Att vadda

Igår vaddade jag. Pappa och jag tillbringade hela gårdagen med våra inner fönster. Vi har alltså valt att inte byta fönster eller karmar eller någonting i huset. Jag tycker så mycket om våra handblåsta glas som har små bubblor och ränder i sig. De flesta karmar är dessutom i jätte bra skick. Vi har bara behövt nytillverka en ytterkarm + två innerkarmar (som inte alls fanns förut pga kallvind) och byta ut tre söndriga fönsterglas.

Alla bågar och karmar är slipade och målade på tre sidor. Utsidan ska fixas samtidigt som hela ytpanelen byts ut, om något år.

Inner fönstren var fastsatta med spikar i olika storlekar och saknade isoleringsband. Nåja, för att ta emot de kyligare kvällarna arbetade vi då igår med att tvätta, peta isoleringsband och sätta fast våra fönster på fiffiga sätt så att vi enkelt kan ta ut dem igen nästa vår. Då karmar och bågar var lite olika i alla rum kunde vi inte ha en standardlösning utan fastsättningen blev ett virrvarr av olika tekniker. Det var pilligt och petigt men fast sitter de!

Att vadda då. Jag har fått flera tips på vad jag kan sätta mellan de yttre och inre fönstren för att hålla borta fukten. Jag hade beslutat mej för att sätta grovsalt i små nätta skålar. Problemet var att jag inte hade jätte många, jätte söta skålar men jag hade vadd, så jag vaddade. Det ser ut som nyfallen snö mellan våra fönster - och snart är det jul, som Thomas sa. Ingen fukt syntes till i morse, få se om det håller i sig.

Igår eldade vi i Högforsen i köket, vi testade vilka vippor vi ska vrida på för att få värmen att röra sig som vi vill, till plattor och ugn. Vi avancerade till att koka vatten och så drack vi te med barnen; konstigt hur en sådan sak kan bli så stor? det är ju inte första gången vi kokar vatten - underbart att det kan vara så här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar