måndag 4 juni 2012

Hönssläpp

Succén kring hönornas utevistelse uteblev totalt igår. Efter att luckan mot frihet öppnats hände absolut ingenting, flocken åt och drack och ignorerade den friska luften. Thomas och jag tänkte att de säkert behöver lite hjälp på traven så här i början, de små liven har aldrig varit utomhus. Thomas tog alltså resolut tag i två hönor och puttade ut dem genom luckan. De två frigivna stod och stirrade omkring sig i ungefär en minut varefter de traskade in igen. Fastän luckan var öppen hela dagen såg vi inte skymten av någon höna. Nåja, vi fortsätter öppna luckan - de ångrar sig säkert så småningom.

den tomma uteburen, det första steget mot frihet i trädgården


Vi höll mestadels till på gården igår. Släpade ris och röjde bort högar med stenar och jord som finns här och där efter grävmaskinens framfart. Nu börjar det snart se ut som det gjorde före vi började gräva - tillbaka på ruta ett alltså.

Vi har inte hunnit plantera fruktträden ännu. Planteringsplatserna är (var) markerade. Jag tror att markeringarna dog när Thomas körde ner ris och sly på vår åker (alltså kommande fruktträdslund), men vi vet i alla fall ungefär var träden ska vara.
Jag har också skissat på mina odlingslådor. Pappa ska bygga dem och sedan ska det planteras!

Jag och min skottkärra byggde en stenmur och så tog vi bort rötterna från en rönn som valt att växa på helt fel ställe. Thomas fick ta grävmaskinen till hjälp, jag satt och drack kaffe på en bänk medan han gjorde detta och så fotade jag.

Annat som hände igår var att barnen sprang på en padda ...

... jag gladde med åt liljekonvaljerna som snart börjar blomma....

... och så körde vi lite traktor
Petra

1 kommentar:

  1. LOL :D Precis som med hönssläppet hade vi det med ankorna förr i världen, när de skulle ta sitt första dopp. Man var tvungen att slänga i dem alla på en gång - annars sprang de bara upp på land igen. Men när hela flocken väl var i vattnet ville de aldrig upp...
    /A-M

    SvaraRadera