lördag 2 juni 2012

Den blomstertid nu kommer ....

med regn och  blåst - men sommarlov, det är det minsann! Från och med i dag ändras dygns rytmen hos familjen Autio, kvällarna blir längre och mornarna senare. Som vi har väntat på detta.

Denna dag började med skolavslutning. Lina gick ut åk 2, hon har arbetat så duktigt hela läsåret och fick ett fint betyg! Hennes starka sidor korrelerar helt med mina, humanist.

Resten av dagen har jag och barnen umgåtts mycket med familjen. Syster har hjälpt mej med datorinställningar, vi har ätit kaka, druckit kaffe, ritat, skurrat runt på Starkki och tittat på tapeter och färgprover, köpt regntrattar och massor, massor med spackel.

Igår och idag har hönsens utebur blivit klar. Igår promenerade jag och barnen från Jungsund till Iskmo med hunden Egon medan Thomas åkte i förväg och inledde arbetet med uteburen. Väl framme hälsades jag och flickorna av att tuppen Pelle gol 25 gånger på raken, det ni. Flickorna stod och tittade på honom när han riktigt tog i från tårna. I dag byggde pappa buren klar, i hällregn - tala om att ha föräldrar som ställer upp i vått och torrt. I morgon hoppas vi kunna släppa ut hela flocken första gången, om det inte regnar för mycket.
I kväll ska jag ännu rita en plan över mina kommande odlingslådor - de ska byggas inkommande vecka.

I går satte jag en surdeg som jag ska baka ut till surdegsbröd i morgon. Det ska bli spännande att se hur de smakar.

Petra

1 kommentar:

  1. Visst har vi duktiga döttrar! :) Lycka till med surdegen och hönssläppet!
    /A-M

    SvaraRadera