onsdag 6 juni 2012

Hur svårt kan det vara?

Den frågan ställer jag mej allt oftare dessa dagar, t ex i dag när jag stod och osade av frustration på gården vid Signes, frustrerad över att inte kunna det jag skulle vilja kunna klara av .... som att köra släp i stan, binda fast saker på släpet och sätta fast släpet på bilen. Det är nu bara ett exempel på allt jag stod och muttrade över och beklagade mej över för mina kloka små vänner - hönorna. Man ser visheten strömma ut ur deras ögon...
Hönan Maja 

Nåja, jag bestämde mej för att jag minsann ska få fast kärran på bilen och få iväg ett lass med gamla bildäck som vi hittat på diverse ställen i uthusen, 23 stycken faktiskt. Jag svängde bilkärran för hand, lastade på däcken som var fyllda med vatten som rann ut över mej och fick med Lina och Emmas hjälp fast eländet på bilen. Jag ringde pappa och frågade hur låset ska se ut när det är som det ska vara och med en tydlig förklaring över telefonen som innefattade hoppande på kärraxeln åkte vi iväg till stan och levererade däcken, det gick grymt bra.

I morse hade jag också bestämt mej för att detta var dagen då hönorna skulle ut i grön gräset. Efter en timmes kämpande hade jag och flickorna fått ut alla 6; vi lurade, jagade och bar.



Att få in dem igen gick betydligt snabbare, kanske 10 minuter. Vi planerar halvera tiderna i morgon.

Thomas fick idag en strålande idén; gör en lista på allt som behöver göras så stryker vi över sakerna vartefter vi fixar dem. Jag gjorde en lista, en A4, såg helt ok ut och vi konstaterade att det är ju jätte bra att det som ska göras ryms på en A4. Sedan dissekerade vi det som stod på listan, t ex riv en vägg i källaren för att kunna byta plats för ytterdörren. Alltså om man då funderar hur länge det kommer att ta i tid före vi kan stryka just det strecket och sedan begrundar alla andra saker som ska streckas över så blir man lite trött. Nåja, vi lät oss inte nedslås någon längre stund utan åkte iväg till Signes efter maten. Vi satte styrox och grus runt huset, forslade stenar till stenmurar och målade en planteringslåda pappa byggt åt mej.



Det var den dagen det!
Petra

1 kommentar:

  1. Alltså, det här är bästa humorbloggen! :D
    Ni kommer nog att få tiden med hönorna svängd, precis tvärtom... De är bara "slow tp adapt". ;) Huippu odlingslåda!
    /A-M

    SvaraRadera