onsdag 13 november 2013

Nötsemlor

Idag bakade jag nötsemlor. Jag kände ett akut behov av att pröva nya recept på brödfronten eftersom vi tuggat samma bröd ganska länge; Thomas favvo bröd som är ett helt vitt bröd, vanliga blandmjölssemlor, rågbröd och mina rör-ihop bröd, om och om igen. Nåja idag bakade jag nötsemlor utgående från ett recept som jag haft inlimmat i min receptsamling i flera år. De blev jätte goda, så goda att jag vill dela med mej av receptet, de lyfte vår andra dags soppa till nya höjder...

Nötsemlor (18 stycken)

2 dl rågkross
1 dl havrekli
1 dl solrosfrön
3 msk sirap
2-3 tsk salt
5 dl kokande vatten
25 gram jäst
2 dl vatten
ca 9 dl vetemjöl (jag blandade lite av de mjölsorter jag råkade ha hemma)
2 dl blandade nötter
1/2 dl olivolja

Blanda rågkross, havrekli, solrosfrön, sirap och salt med det kokande vattnet. Låt stå och dra ca 1 timme. Lös jästen i fingervarmt vatten, tillsätt en del av mjölet och blanda. Hacka nötterna och sätt ner i degen. Tillsätt oljan och resten av mjölet och låt jäsa ca 1 timme under duk.

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord. Klappa ut degen till en rektangel. Skär plattan i tre strimlor på längden och strimlorna i sex triangelformade stycken. Lägg trianglarna på plåtar, låt jäsa en stund och grädda i 225 grader mitt i ugnen i ca 12 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar