fredag 8 november 2013

Tjofsan och Tusse

Vi har två nya familjemedlemmar på Smedjebacken; Tjofsan och Tusse. Tjofsan och Tusse bor i fähuset tillsammans med fåren och hönorna. Det är två kaninpojkar av rasen rex som Lina och Emma fick av vännen Maria för några veckor sedan. Flickorna har länge tjatat på att de vill ha egna djur, sådana som inte ska ätas upp eller så. De har lovat att ta hand om kaninerna helt på egen hand. Thomas och jag ska träda till endast om någondera kaninen verkar må dåligt - får se hur länge det här kommer att hålla streck... Söta är de små liven och de har alldeles underbart mjuk och fin päls.

Namnen har flickorna valt själva. Tjofsan är döpt efter råttan i Nils Karlsson Pyssling som Emma såg någon dag innan vi fick kaninerna. Tusse har Lina döpt efter den kanin jag hade som barn. Tusse bodde i garaget med min pappa på vintrarna. Eller pappa bodde ju inte i garaget men på kvällarna han satt ofta och trummade eller grejade med högtalare och allt möjligt annat musikaktigt. Jag kan precis minnas hur bastrumman lät genom väggen när jag satt i gillestugan och tittade på TV.


Delar av vår fårskock lever sina sista dagar. Nästa vecka kommer slaktaren. Usch, jag måste erkänna att det känns jobbigt. Vi har gosat så mycket med våra lamm och det är just lammen som kommer att stryka med. Thomas har anmält sig till en fårstyckningskurs så hoppeligen klarar vi (läs Thomas) styckningen själva. Får se.

Billy.

2 kommentarer:

  1. Men gullevänner!! Fast de behöver väl nog snipsas, för annars är de kanske inte så gulliga mot varann i längden... ;)
    /A-M

    SvaraRadera
  2. Vad kul att höra att det går bra. Har ni tur så slipper ni snipsandet, men som sagt det vet man aldrig på förhand. Har faktiskt tänkt på er och kaninerna : )

    SvaraRadera