tisdag 18 juni 2013

Shampotvål inget för mitt hår

Alla försök kan inte lyckas och så har det gått med mitt försök att tvätta håret med shampotvål.

Jag har velat testa tvålen en tid eftersom det verkade vara ett enkelt och förmånligt sätt att få håret rent.   På omslaget stod det att håret kan kännas klibbigt i 1-10 tvättar men att man inte ska ge upp, efter det klibbiga tillståndet ska håret bli lättskött och kännas mjukt och skönt.

Detta lättskötta och mjuka tillstånd har inte alltså infunnit sig på mitt huvud, den klibbiga sensationen har fortsatt. Framtill och mitt på huvudet har det varit helt bra men i längderna baktill har det varit ett enda klibb, jag har riktigt känt tvålen i testarna och borsten har inte velat ta sig genom hårklimparna, typ rastahår utan flätor. Redan när jag tvättat håret har jag med händerna känt hur strävt och skumt det verkar och hur mycket jag än sköljt och försökt reda ut håret i vattnet har det inte blivit bättre.

Jag undrar vad det beror på; har jag för mycket hår så tvålen inte mäktar att göra det rent eller är min hårkvalitet fel, eller har jag tvättat fel? Nåja, igår återgick jag till mitt eget hemkokade shampo och det var en fröjd att få borsten genom rufset.

Äsch, äsch vad irriterande på en bra idé.

4 kommentarer:

  1. Verkar tydligen vara väldigt individuellt. Ett par bekanta tycker att schampotvålen är mycket bra. I mitt hår fungerar den inte alls. Jag har testat ett par olika sorter vid ett par olika tillfällen (några veckor i taget) och det har verkligen inte varit till belåtenhet! Synd. Vad har du för shamporecept?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det verkar fungera olika på olika personer. Mitt shampo recept är crearomes shampo med mild balsameffekt. Till hösten ska jag testa ett recept med ringblommor. Jag såg ett danskt program om örter och där gjorde damen ett enkelt recept med just ringblommor som bas. Jag har sått massor med ringblommor det här året!

      Radera
  2. Man måste skölja håret med några matskedar äppelcidervinäger utspätt i vatten efter man sköljt ur tvålen, annars känns håret smutsigt efteråt. Jag använder tvålen 1 gång i veckan och det är fint och lättskött, inte spretigt som det alltid förr varit. Innan jag ökade mängden äppelcidervinäger kändes håret fett efter en till två dar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hmmmm, kanske jag måste ge tvålen en chans till. Tusen tack för tipset!

      Radera