torsdag 20 juni 2013

Växthuset

Nu växer det i vårt växthus. Pappa har byggt klart huset och jag är så glad så det känns ända ner i tårna.

Thomas har byggt drivbänkar längs båda långsidorna. I ett senare skede kommer en tredje bänk på mitten, i den ska det finnas lite vinrankor och kryddor. Golvet ska också fixas men det blir också ett senare projekt. Nu gläds jag åt att tomater, gurkor, squash och paprikor fått flytta in.




Jag måste ännu berätta en rätt knäpp grej. I våras när jag köpte mina frön tog jag en påse sommarpumpa för jag tänkte att det kunde vara roligt att testa någonting nytt. De har växt jätte bra i vardagsrumsfönstret och blommar fint. Förra veckan när jag var till Finnes i Solf skulle jag köpa squashplantor men tyvärr hade de redan hunnit plantera ut sina plantor men snällt nog fick jag köpa lite frön som jag petade ner i jorden redan samma dag. Nåja, igår när jag planterade ut mina sommarpumpor läste jag lite mera noga på påsen och såg då att ett annat namn på sommarpumpa är squash. Om mina odlingar lyckas kommer vi att ha ganska mycket squash/sommarpumpa i höst. Alltid lär man sig något nytt!

1 kommentar:

  1. På engelska heter det summersquash, för att nu riktigt rådda till det, och på italienska heter det zucchini så squash och zucchini är samma sak. Fast det finns visst olika åsikter om det också. Hursomhelst - vad fint det blev i växthuset! :)
    /A-M

    SvaraRadera