lördag 25 oktober 2014

Kunskap kan tynga ibland

Det här med att försöka skapa ett hem där vi genom vår konsumtion försöker dra ner på olika tillsatsämnen, kemikalier, gifter och andra otäcka saker är inte lätt - eller roligt heller egentligen.

Det är inte roligt eftersom jag blir så irriterad på allt det hemska som finns i nästan allt man sätter fingrarna på. Det är inte lätt heller eftersom det krävs så stor kunskap för att veta vad som är ok val. Och ofta är det ju så att ett val kan vara ok och bra ur en synvinkel medan exakt samma val kanske är riktigt dåligt betraktat från en annan synvinkel. Sedan är det också en rent ekonomisk fråga. Har vi råd att köpa de produkter som är de bästa, betraktat ur så många synvinklar som möjligt?

Ibland känner jag att nu vill jag inte veta mera - nu vill jag sluta läsa, det är enklare att inte vara medveten och inte veta och att ordet cocktail bara betyder någonting trevligt och gott.

När jag läser och lär så blir den första instinkten att hjälp jag måste slänga ut allt som är gjort av exempelvis plast  och skaffa nytt. Det går inte. Vi har gått in för att byta ut vartefter. När vi behöver någonting försöker vi ersätta med ett, för oss, bättre alternativ. OK, vissa saker har jag faktiskt tagit bort och bytt ut, jag har inte väntat på att de ska gå sönder. Det gäller främst kökets plastburkar och andra plastredskap i köket.

I tillägg till det här försöker vi dessutom att inte alls konsumera grejer vi inte behöver. Jag som verkligen konsumerat mycket mera tidigare får faktiskt fortfarande vara sträng med mej själv och ställa frågan; vill jag ha eller behöver jag? Vad kan jag hitta begagnat?

För oss handlar det om att försöka ha tillgång till kunskap om innehåll i de saker vi köper (mat, kläder, inredning osv) och utgående från den kunskapen göra val som är de rätta för oss betraktat ur de synvinklar som vi uppfattar vara viktiga. Målet är naturligtvis att dra ner på mängden icke önskvärda kemikalier och tillsatser så mycket som möjligt. Giftfria blir vi inte men mindre giftiga än förr och gott så!


1 kommentar:

  1. Couldn't agree more! I nåt skede hamnar man bara att hitta den good enough-nivå som gör livet genomförbart. Cocktailen bygger ju också på mischmaschet så om man kapar på de ställen som är mest överkomliga i den alldeles egna situationen har man kanske mer marginal för det som är minst överkomligt i den alldeles egna situationen. Brukar jag tänka. :)
    /A-M

    SvaraRadera