torsdag 3 oktober 2013

Mat och jobb

Dagarna surrar fram i rasande fart känns det som. Mörkret kommer för tidigt och tiden räcker inte till för alla projekt som ännu är på hälft. Planer på vad som ska färdigställas får revideras, ibland är det skönt att bara vara tillsammans också och inte göra någonting alls.

Kvistbygget framskrider. Vi kommer att ha det tätt innan vintern. Jag har rödmyllat några bräder idag medan Ebba sov sin eftermiddagslur och före fåren rymde pga att jag glömt stänga en dörr... Som tur är var Emmas bästis på besök så jag fick extra hjälp med att mota in skocken. Det är knepigt att jaga får med en baby på höften - tur att jag ärvt min farmors höfter så att Ebba har något stadigt att sitta på!

Så här ser bygget ut idag.



Sedan vill jag ännu berätta om en jätte god soppa jag gjorde idag, palsternackasoppa. Vi har fått galet mycket palsternacka. Vi har så det räcker till vinterns soppor och ugnsrätter - and then some.

Den här soppan fungerar som förrättssoppa alternativt som middag med ett gott bröd till.

Palsternackasoppa för 4 personer

300 gram palsternacka
200 gram potatis
1 lök
1 paprika
8 dl vatten
2 msk rypsolja
lite grönsaksbuljong (jag använde torkad libbsticka istället)
3dl blandning av mjölk och matlagningsgrädde
svartpeppar
lite salt
1 dl smältost
persilja

Fräs grönsakerna i oljan. Spara halva paprikan. Häll på vattnet och buljongen och låt koka 15 minuter. Stavmixa. Tillsätt mjölk- och gräddblandningen, ost, svartpeppar, salt, persiljan och paprikan. Rör om tills osten smält.

2 kommentarer:

  1. Ha ha, kanske vi borde byta palsternackor mot morötter : )

    SvaraRadera
  2. Vilket jätte fint hus. De är kul att det finns många här i mellersta österbotten som delar samma intresse, d.v.s. byggnadsvård, odling, matlagning och djur. Hit kikar jag in igen :).

    SvaraRadera