torsdag 5 september 2013

En härlig bok

Jag fick Katarina Gäddnäs bok "Hem till gården" i 40-års gåva av min svägerska och jag har läst boken från pärm till pärm, den första boken jag läst sedan Ebba föddes.

Boken är jätte fin! Det är Gäddnäs berättelse om familjens renovering av släktens gård på Åland. Samtidigt är det en hyllning till gamla hus i allmänhet, det är vackra bilder från 10 åländska hem, det finns inslag av så kallade expertråd - saker man kan tänka på när man renoverar hus och det är vackra bilder.

Författarinnan skriver att ruckelrealism och halvmoge varit hennes motto och det tycker jag är så bra sagt. Det passar in på mitt och Thomas sätt att leva med Signes hus och vår renovering. Det handlar om att vara tvungen att omprioritera på grund av pengar och tid, att älska bucklorna i gamla fönsterglas och att ha en vilja att lyssna in huset och utifrån det försöka skapa ett hem som består av både kvarhållande av husets själ samtidigt som man vill sätta sin egen prägel på huset och få in det moderna livets behov i form av kök, badrum, värme osv.

Boken beskriver kapitelvis husets olika rum och Gäddnäs berättar om sina minnen från respektive rum i hennes släktgård samtidigt som rummens funktion beskrivs mera allmänt; hur just det rummet använts genom tiderna, möbler, bekvämligheter och tips för hur man kan tänka när man renoverar.

Boken är en blandning av berättelse, fakta och bilderbok - allt i ett, väl värd att läsa.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar