tisdag 13 augusti 2013

Mammas råsaft

Nu har vi saft-situationen under kontroll här på Smedjebacken. Jag har gjort råsaft av mina vinbär, hälften röda vinbär och hälften svarta vinbär.

Jag har alltid gjort råsaft, aldrig använt en saft-maja. Orsaken är mamma och mammas råsaft som jag är uppvuxen med. Ännu i dag när jag dricker saften känner jag hur mammas saft smakar med en nygräddad kanelbulle som är passligt geggig i mitten, mammas kanelbullar kännetecknas av en perfekt geggighet i mitten.

Råsaften kokas alltså inte. Den är super enkel att tillverka och god så god och dessutom borde bärens nyttigheter lämna kvar i saften då bären inte kokas.

Så här gör jag saften:

9 liter vinbär sätts i ett stort kärl.
60 gram citronsyra hälls över bären.
6 liter vatten kokas upp och hälls över bären och syran.
Låt stå till följande dag.
Häll ur saften genom en sil i ett annat kärl.
Blanda i ca 4 kg socker (enligt smak) och rör.
Häll på flaskor.
Sätt i frysen.

Om du inte fryser in saften ska du sätta med konserveringsmedel men jag fryser alltid in min saft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar