onsdag 3 april 2013

Konsumtion: grejer

Min inställning till att konsumera grejer har förändrats radikalt sedan hösten 2011. Med grejer menar jag prylar och kläder. Med prylar menar jag inredningspryttlar, inredningstidningar, köksattiraljer, kuddar osv osv.

Kläder har jag handlat i mängder och massor i mina dagar och jag har njutit av att prova kläder och köpa dem. Jag har också alltid varit intresserad av inredning och att gå hemma och tänka ut vilka inredningsdetaljer som skulle passa finfint på olika ställen och så har jag vartefter skaffat mej mycket i inredningsväg.

I och med vårt nya sätt att förhålla oss till tid, pengar och konsumtion har jag tänkt till och tänkt om rätt radikalt.

Jag började med att testa mej själv på så vis att jag bestämde att jag införde köpstopp på två månader. Under de här månaderna köpte jag inga inredningsdetaljer, inga nya kläder och inga inredningstidningar. Det här var kring årsskiftet 2011/2012. Testet gick bra.

Jag bestämde mej för att förändra mitt sätt att tänka när jag stod i köpberedskap på så vis att jag alltid skulle ställa mej frågan "behöver jag verkligen det här" eller "är det månne så att jag bara vill ha det här?" Verkligt mycket av det som passerat mina händer faller under kategorin "vill ha" och då kan jag lättare ställa tillbaka vad det än må vara i hyllan. Det som också gör att det är enkelt att inte handla är att vi vill ha möjlighet att jag ska kunna vara hemma mycket med barnen och om man sätter shopping mot grejer är valet inte svårt. Sedan kan man hitta fina saker på loppis för galet små summor ... saker som man dessutom behöver, eller åtminstone nästan behöver (som min kvarn för nötter).

Vad gäller kläder så har det gått enkelt hittills eftersom jag varit gravid och sedan varit/är mjukare (dvs rundare) i formen än jag var innan graviditeten och då är det inte kul att köpa kläder.
Vad gäller kläder överlag så tänker jag för framtiden så att hellre få bra plagg än flera av dålig kvalitet som tappar fräschören efter tre tvättar. Även om jag inte köper kläder på ett tag så känns det som om jag verkligen har nästan allt jag behöver...bara jag kommer i mina shorts i sommar och om jag får inhandlat vettiga kläder att ha i fähuset och det är på gång.

Sedan mitt test inleddes har jag ännu inte köpt en enda inredningstidning men jag har läst många. Det gör jag på biblioteket. När barnen står och väljer och vrakar bland böckerna hinner jag bläddra i "mina" tidningar hur bra som helst.

Inredningsdetaljer har jag sålt bort och nu har jag kvar sådana som jag verkligen tycker om plus en hel del "nya" som följde med köpet av Signes hus. Nu försöker jag skapa vårt hem med de saker vi har utgående från konceptet nytt och nött i en föränderlig röra som passar just oss.


2 kommentarer:

  1. Ah, min favvofråga: "behov eller begär?" Varvid maken fäller omdömet "du e no sjuukt gniidi!!"
    Helt rätt - och dessutom stolt över det! :D

    Ojoj, vad våra döttrar ska ha åsikter om detta om några år... ;)
    /A-M

    SvaraRadera
  2. Jag har gått igenom precis samma process. Känner att världen faller över mig nuförtiden om jag måste gå in i ett stort shoppingcenter. Man klarar sig på galet lite saker! Också barnens kläder är nu antingen begagnade eller nerbantade till det absolut nödvändiga och de lider inte. Tvärtom, även där mindre fixering vid det materialla!

    SvaraRadera