onsdag 10 april 2013

Knäckebrödsrecept och uppskattade matkostnader

Idag bakade jag knäckebröd. Redan i höstas fick jag ett recept när jag besökte en liten matmarknad som ordnades på bondetorget (heter det månne så?). Om jag minns rätt så var det Yrkesakademin som delade ut recepten.

Brödet är enkelt att baka och resultatet blev så gott så gott så gott.

Knäckebröd
3,5 dl havregryn
1 dl solrosfrön
0,5 dl pumpafrön
1,5 dl linfrön
1 dl sesamfrön
1 tsk salt
2 msk olja
6 dl vatten

Blanda ihop alla ingredienser. Låt stå i ett dygn i kylskåp. Dela degen i två delar. Bred ut på bakplåtspapper på två plåtar. Grädda i 200 grader i 20-25 minuter. Grädda på nedersta falsen. Ta ut plåten, dra bort bakplåtspappret. Fortsätt grädda i ca 30 minuter i 150 grader.







Jag skrev för en tid sedan att vi försöker skära i kostnader och nu har jag tänkt till kring matkostnader. Tanken är att vi ska handla mat och vardagsprodukter (typ hushållspapper, tandkräm, hundmat, blöjor) för 300-350 euro per månad. För att det här ska lyckas krävs planering och inga stora utsvävningar. Det får ändå inte resultera i att vi inte äter näringsrik, god mat och ibland måste vi dessutom också kunna unna oss någonting extra och ha fredagsmys - det är super viktigt för barnen och skönt också för mej och Thomas. Som tur är kan jag oftast själv fixa det som vi tycker att är god mysmat.

Vad gäller vardagsmaten försöker jag införa mera vegetariskt. Idag stekte jag biffar som innehöll kokade korngryn, riven potatis, batat, lök, morot och kryddor. Jag ska också testa dem med rödbeta och palsternacka och med fetaost.

Intressant att se hur det här går, hoppeligen fungerar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar