söndag 15 juni 2014

Höns-säkert

Nu är gården avbalkad och mina odlingslådor borde få vara i fred!
Staketet är klart och jag har tagit bort alla vävar som legat över mina odlingslådor. Jag har rensat i dagarna två - inte två hela dagar men med tre glada barn runt benen så rensar man lite nu och då, mikrostunder som tillsammans leder till att lådorna för tillfället är jätte fina och ogräsfria.

Så här ser den odlade delen av gården ut.





I fredags bakade jag bröd och njöt nästan av att det var dåligt väder. Det fanns ett ynka bröd i frysen så brödbaket var verkligen på tiden. Ja:g har hittat ett recept på skräddkakor som familjen gillar. Så här får man åtta bröd:

100 gram smält smör
1 liter vatten. Häll i smöret och värm till 37 grader.

100 gram jäst. Häll i vätskan och rör.

3 tsk salt
4 msk sirap
12 dl vetemjöl
14 dl rågmjöl
Blanda ner allt i vätskan och knåda ordentligt. Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter. Baka ut 8 bröd som du naggar. Lät jäsa på plåt i ytterligare 30 minuter. Grädda i 10-12 minuter i 225 graders ugn. Gott och saftigt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar