onsdag 19 mars 2014

Veckomenyer

Jag har gjort upp en fem veckors meny för familjen inspirerad av en artikel i ortens dagstidning om en barnfamilj som gjort just detta.

Jag botaniserade bland mina recept och satte ihop fem veckomenyer i vilka jag tagit fasta på en massa aspekter som jag tycker att är svårt att få med när jag annars planerar vad vi ska äta - vegetariskt blandat med kött, snabblagat och långkok, fredagsgott och soppor som räcker flera dagar - allt detta fördelat på 30 middagar.


Så här ser till exempel vecka 3 ut:
Måndag: Pastaröra
Tisdag: Mias wegewok
Onsdag: Fisk i ugn
Torsdag: Vispgröt
Fredag: Tacos
Lördag: Någon god köttbit av lamm
Söndag: Middag vid mamma och pappa (detta upprepas alla söndagar)

Jag skrev upp menyerna och satte med alla ingredienser som behövs. På så sätt behöver jag inte söka efter rätt recept varje gång jag ska handla utan det räcker med att jag tar menybunten och skriver min handlingslista från denna.

På det här sättet borde vi få mera varierad mat och så borde vi spara en slant också eftersom jag tänkt igenom menyerna rätt noga utgående från vad vi själva har och med tydliga menyer är risken mindre att vi "flippar ur" när vi handlar mat.

Tanken är att vi byter ut det/de recept vi känner att vi vill byta ut vartefter - får se hur länge vi upplever att det här är ett bra sätt att fixa den dagliga gemensamma måltiden.



3 kommentarer:

  1. Oj, vad duktig du är som kom till skott med det. Här bara funderar jat på att börja fundera...
    /Nina

    SvaraRadera
  2. Hur funkar det? Blir det av? Jag har satt som mål för året att göra veckomenyer men det går tyvärr inget vidare så kanske det här är mer för mig.

    SvaraRadera
  3. Hejsan. Det funkkar bra. Nu i sommar har vi haft delvis paus eftersom det finns så jätte mycket grönt att äta så vi har bytt ut mycket av det som står i menyerna mot grönsaksbaserade maträtter. Till vintern är tanken definitivt att gå tillbaka till menyerna - det är så enkelt att handla!

    SvaraRadera