tisdag 9 juli 2013

Samlar, torkar och njuter

Nu har samlandet, plockandet och torkandet inför vintern inletts.

Jag ska pröva på ett nytt schamporecept nästa gång och till det behövs lite olika "produkter" som växer på gården - åkerfräken och nässla. Knippen av åkerfräken hänger nu på rad i köket.


Nässlorna har jag samlat i stora lass men hittills bara till djuren som tycker om att äta torra sådana på vintern. Mina egna nässlor ska plockas i dag, om tiden räcker till.

Jag har också plockat första omgången av libbsticka och bladen ligger nu på tork.



Jag och en vän som delar mitt intresse för egna ihopkokade smörjor till kroppen har bestämt oss för att testa att göra en ansiktscreme. Vi modifierar existerande recept, byter ut ingredienser, läser om olika egenskaper hos de ingredienser som ingår och som bas har vi en creme som är bra - det ska bli jätte spännande att se hur slutresultatet blir!

Mellan varven njuter vi också - de senaste dagarna på mamma och pappas villa. Vi har bara varit och det har varit så otroligt skönt!




i den stugan bor vi



2 kommentarer:

  1. Har också libbsticka på gång, men hamnade ut bland buskar och nässlor till en självsådd planta för att få vettig skörd... :/ Både här och på andra sidan fjärden plågas "vårdad" libbsticka av nåtslags rost. Antagligen är det torkan som gör dem känsliga. Sensmoral: libbsticka gillar när det är lite vilt. :)
    /A-M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå det är därför vår trivs så väldans bra - vilt är ett bra ord för vår sk trädgård!

      Radera