söndag 2 juni 2013

Sommarlov

Sommarlov. Ordet associerar jag med allt ljust och gott.

När jag var barn betydde sommarlov att vi kunde vara lediga hela sommaren tillsammans; mamma, pappa, syster och jag, lärarfamilj som vi var och är.
Vi åkte båt, solade på fördäck fastän båten inte gick som den skulle i vattnet, kikade efter remmare i skarpt solljus och kokade mat på gasolkök.Vi umgicks med släkten. Bakade "rapakakor" i Kokkola och rodde världens bästa terhi roddbåt. Vi var på faffa och fammos villa; rodde i mångatan. Vi simmade till "djupa stenen" vid vänners villa och åkte på bilsemestrar i heta bilar med ibland krånglande bromsar.

Nu är sommarlov fortfarande synonymt med familjeliv, skäriliv, gemensam tid med nära och kära men också en tid för arbete med Signes hus, odlingar och djur.

Sommarlov - jag önskar och hoppas att jag kan skapa lika härliga associationer åt mina ungar när de som vuxna hör ordet. Tack för det mamma och pappa.

Årets första sommardagar har vi bland annat gjort det här:

Eftermiddagsvila

Fårklippning

En sats solskenssirap av maskrosor

Dessutom har vi hunnits umgås med vänner, grillat med familjen och spikat ribbor. Det är härliga tider vi lever i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar