tisdag 4 juni 2013

Rabarber- och jordgubbssaft

Idag har jag gjort årets första saftsats. Det blev rabarbersaft med jordgubbar. Jag skördade första omgången rabarber och satte med två burkar frysta jordgubbar som fanns kvar i bottnen på frysen.

Jag modifierade ett gammalt rabarbersaft recept så här:

2 kg rabarber och jordgubbar (ca 1,3 kg rabarber)
1,5 liter vatten
1 citron
1 kg socker

Jag kokade upp vattnet och satte ner rabarberbitarna blandat med de frysta gubbarna och kokade tills rabarbern var mjuk, cirka 10 minuter.
Sössön silades i 30 minuter. Jag pressade inte utan lät det droppa eftersom jag läst att rabarbersaften kan bli besk om man pressar - jag vet inte om det stämmer.
Jag blandade i saften av en citron och sockret och lät saften koka tills sockret smält. Klart - bara att hälla upp i rena flaskor. Gott blev det, jordgubbssmaken kändes mest.


Pappa och Thomas arbetar med utsidan på Signes hus.  Så här ser det ut just nu.



Jag är verkligt nöjd med den gröna färgen. Det som tagit en del tid är att få ett bra system för de små fönstren på andra våningen. Det har tidigare varit enkla fönster som inte gått att öppna. Jag vill gärna ha öppningsbara fönster och nu har pappa fixat gångjärn så att jag kan tvätta och feja fönstren på båda sidorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar