måndag 14 januari 2013

Ordning och reda och mysli

Jag har projekt ordna livsmedel på gång i köket. Köket i Signes hus är mycket mindre än det kök vi hade i Jungsund, inte litet men mindre med mindre förvaringsmöjligheter som resultat.

Just nu håller jag på att ordna upp torrvaror i burkar. Jag tycker det är mycket trevligare att se på havreflingorna om de står på en hylla i en fin glasburk istället för i en skruttig påse eller i en felöppnad låda.

För tillfället står glasburkarna uppradade på en avställningsbord men meningen är att det ska tillverkas  någon typ av hylla för burkarna.


I en av burkarna finns min hemlagade mysli. Jag har fått receptet av mamma och det 'är enkelt att laga, enkelt att variera och bra för magen. Rekommenderas alltså.

Mammas mysli
4 dl fyrkornsflingor
2 dl havreflingor
1 dl havrekli
1 dl vetekli
1-2 dl hela solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl hackade nötter
1 dl råsocker eller farinsocker

Blanda alla ingredienser och lägg på bakplåtspapper i en långpanna. Rosta i ugn i 125 grader ca 1 timme. Rör om 1-2 gånger.

Låt kallna och sätt i russin eller torkade frukter eller kokosflingor eller det man tycker om. Förvara i en tät burk.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar