måndag 21 januari 2013

Kökshylla och recept på rör-ihop-bröd

Burkprojektet i köket går framåt. Nu är en nygammal hylla på plats. Hyllan har tidigare haft en dörr, den tog Thomas bort och så här bra blev det! Återanvändning. Två öppna hyllor till är på kommande, de tillverkas för tillfället av pappa.

mera burkar på kommande ...

Babyn Ebba har ganska ont i magen så jag försöker tänka på vad jag äter eftersom jag helammar henne. Ett led i det är att inte äter råg. Det är en utmaning eftersom jag älskar att börja dagen med rågbröd. De senaste veckorna har jag istället ätit ett jätte gott rör-ihop-bröd som jag varmt kan rekommendera.

Fiberbröd 
2 rivna morötter
4,5 dl grahamsmjöl
4,5 dl vetemjöl
1,5 dl solroskärnor
1 dl linfrön
1 dl vetekross (jag sätter 2 dl)
1 dl rågkross (det lämnar jag bort pga rågen)
2 dl lingonsylt
1 dl ljus sirap
2 msk bakpulver
1 msk hel kummin
1 msk salt
5 dl vatten

Blanda ihop alla ingredienser. Sätt bakplåtspapper i två brödformar. Fördela smeten i formarna och grädda i ca 45-50 minuter i nedre delen av ugnen.


6 kommentarer:

  1. Snygg hylla men trist med magstrul! Förstår så väl saknaden efter råg... men lingonsylt är bra! :)
    /A-M

    SvaraRadera
  2. Fiberbröd
    Hej! Ingen jäst och behöver inte jäsa? Det skall jag prova.
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Enkelt till tusen. Jag har ett annat liknande som jag också bakar massor, jag ska sätta ut det receptet så kan du testa om du vill.

      Radera
  3. Tack :) Vilken temperatur på ugnen?

    SvaraRadera