tisdag 27 mars 2012

Lera

I dag har jag arbetat utlokaliserat i Kristinestad. Hann också få en rundtur med kunnig lokalguide - det finns otroligt fina ställen där nere. Hemkommen hämtade jag barnen från mommo och moffa, åkte hem, lagade mat och susade till Fyndis med saker. Susade vidare till Prisma för att veckohandla. Det är intressant hur mycket man kan få ner matkostnaderna genom att planera och fundera och sätta ner lite egen tid. För ett par månader sedan började jag baka det bröd vi äter, göra min egen mysli och den fil vi äter på mornarna, köpa säsongsgrönsaker och bara köpa den mat vi planerar att äta. Jag har läst några böcker om självhushållning och vi är alltmer på väg i den riktningen i familjen. Det känns meningsfullt på något vis. När vi flyttar till Signes hus kan vi utöka med mera egna odlingar och djur - spännande!

Idag tänker jag visa vad jag gjort i trädgården - det kommer att bli så bra, så bra.
Blivande ingång till bastuavdelningen

Så sent som förra veckan sa jag åt Thomas att genast snön smälter ska vi sätta trädgårdsstolar vid dörren så vi kan njuta av kaffe utomhus när vi är här....

Vår trappa in till huset, i en riktigt fin och prydlig hör - sånt gillar jag.

Framsidan av huset - en stilstudie

Ingen har alltså bott permanent i huset sedan 1973. Det här betyder att ingen kört så mycket bil på gården eller hållit undan gräs som vuxit sig lite vilt. Nu när vi kör pp gräset, på den mjuka marken blir det en aningens lerigt. Lägg därpå dragning av vatten- och avloppsrör och voilá - du har min trädgård!
Petra

3 kommentarer:

  1. :D I begynnelsen var lera... men det blir nog bra sen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi lever på hoppet! Vilken fin layout ni har!

      Radera
    2. Thänx! Vinski har lite dille på sånt. :)
      A-M

      Radera