måndag 22 december 2014

Gott, så gott.

Idag har vi fixat det söta som hör julen till för oss. Tre nya smakkombinationer som vi ska njuta av de kommande dagarna. Inte så många kommande dagar tror jag eftersom det vi gjorde blev så gott, och då det finns någonting gott här i Signes hus, finns det inte länge.

Det som finns på bordet i år är smaksatta nötter, nötter med choklad och mandel- och fikonbollar.

De smaksatta nötterna gjorde jag så att jag blandade kanel, salt, lite råsocker och chili- och cayennepeppar i en burk. Vispade äggvitor och blandade med kryddorna. Tog av de nötter jag hade hemma och rörde runt dem i kryddblandningen. In i ugnen (200 grader) i ca 15 minuter. Klart.


Efter dessa nötter gjorde jag nötgrej nummer två. Jag tog återigen olika nötter som jag blandade ihop med smält, mörk choklad. Bredde ut blandningen på en plåt och satte kallt. Bröt i bitar. Klart.


Till sist gjorde vi mandel- och fikonbollar. Jag har inte fotat dem för de är så fula så igen kommer att vilja testa dem om ni ser dem, de ser ut som små lerhögar men de är grymt goda.
Jag mixade mandlar så de blev helt söndermalda. Satte med söndersmulade divestivekex, smält, mörk choklad och några fikon som jag skurit i små bitar. Detta tänkte jag rulla till små prydliga bollar men det orkade jag inte med så jag tog en tesked och klickade ut dem på ett fat och ställde kallt.

Detta istället för konfekt hos oss i år.

1 kommentar: