onsdag 17 september 2014

Hello Green

I våras köpte jag en kokbok som heter Hello Green. Boken är skriven av den Josefine Jäger. Boken innehåller en blandning av recept, både varma rätter och av mat som äts i sin råa form, dvs det vi kallas raw food. Det gemensamma är det gröna och det växtbaserade.

Jag älskar recepten!

Med boken hittade jag ett ett nytt sätt att tänka kring mat. Visst har jag länge försökt laga mat från grunden, laga hälsosam mat åt oss osv osv.

Det gröna köket innebär alltså att äta mat från växtriket. Råvarorna är huvudsakligen grönsaker, rotfrukter, mörkgröna blad, groddar, bär, frukter, nötter och kallpressade oljor. Författaren skriver att Hello Green boken vill inspirera till att få in mera grönsaker i den dagliga maten och det har minsann vi fått. i början tyckte jag att mycket var en aning "meckigt" att få till, mycket nya ingredienser och nya sätt att tillreda mat men nu känns det bara naturligt. Och gott. Vi har absolut inte skippat allt kött men vi har hittat så många nya spännande sätt att äta annat än kött i olika former.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar