lördag 31 maj 2014

Staket mitt på gården

Vi har påbörjat byggandet av det staket som ska hägna in mitt odlingsområde och som jag funderade om vi skulle hinna med i år. Detta alltså på grund av våra tre bruna, pickande, livsnjutare till hönor. Vi har tre frigående hönor och 14 icke frigående hönor. De tre som går fritt hör till ursprungsbesättningen som flyttade in på gården 3 månader före vi kunde göra detsamma. De var då fem men två har dött; den ena tog en falk och den andra dog i vintras, hux flux trillade hon av pinn, nästan bokstavligt faktiskt.

Nå dessa tre damer är, som jag tidigare skrivit, helt hopplösa vad gäller att förse sig ur mina odlingslådor också efter att plantorna kommit upp. Nu bygger vi alltså ett staket som ska gå runt hela den del av trädgården som odlingslådor, blåbärsbuskar, jordgubbsland och landet för den tidigaste potatisraden finns på. Det kommer säkert att se lite halvskumt ut men med allt det andra som ser mer eller mindre icke traditionellt ut så kommer staketet säkert att passa in alldeles bra.

Vi bygger staketet av slanor som Leo i tiderna gjort. De är längre än traditionella störar. Som pålar använder vi likaledes pinnar som Leo gjort och omsorgsfullt staplat upp i vedladan.



Längst bort syns en nästan uppsatt lada, den kan komma att vara nästa uppsatt ganska länge då det saknas två stockar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar