lördag 9 mars 2013

Plommontomater

Nu är de första tomaterna planterade. Jag har skakat på deras blommor och plockat bort tjyvarna - och ja, jag har inte drivit upp dem själv.

Min farbror hade fem överlopps plantor som jag fick. Plantorna ska ut i växthuset i vår, det växthus som ännu bara existerar i vår tankevärld men som ska finnas på gården när ute-odlingssäsongen kör igång.

Ifjol fick jag sex tomat plantor som överlevde hela säsongen i vår gillestuga i Jungsund. De gav oss tomater hela sommaren.


I veckan har jag planerat mina odlingar så nu vet jag vad jag vill ha för sådd. Vissa frön är inköpta men inte alls alla. Nu väntar jag bara på sol och värme så snön smälter snabbt, snabbt.

Ett stort projekt som vi drar igång snart är fasadbyte på Signes hus. Huset ska återfå sitt ursprungliga utseende med stående röd panel. Vi ska också isolera från utsidan. Nu är det bara stockarna som håller oss varma.

Vi har "roat" oss med att skriva ner allt vi borde göra i sommar. Å ena sidan är det bra att få allt nedskrivet. Å andra sidan blir man lite hysteriskt stressad av att se allt på pränt. Dessutom vill vi också njuta och vara lediga lite emellanåt också. Får ser hur det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar