fredag 15 mars 2013

Att inrätta sitt liv enligt medvetna val

Igår kväll när jag stod och kliade dräktiga tackan Tjorven bakom örat samtidigt som hönorna stod på rad i sitt hönsnätsbeklädda fönster och nyfiket kikade på vad jag och Thomas höll på med, kände jag i hela kroppen hur underbart man kan inrätta sitt liv, bara man vågar släppa taget om sina invanda vanor. Att medvetet söka fram det jag som jag upplever att tappats bort under åren som gått och försöka skaka av sig det jag som man omedvetet format sig till utgående från krav och förväntningar som man ofta själv satt på sig men som också kommit från de situationer man befunnit sig i.

När vi bestämde oss för att sälja vårt hus i Jungsund och flytta till Signes hus gjorde vi ett medvetet val som helt klart innebar mera fysiskt arbete i form av stort hus, stor gård, uthus, djur osv. Den stora skillnaden, som vi ser det, är att det vi nu strävar efter och arbetar för, är ett liv som innebär mera tid hemma tillsammans. För att nå det målet ser vi kontinuerligt över våra val, t ex vad gäller konsumtion, på ett helt annat sätt än vad vi gjorde tidigare.

Jag har alltid haft en dröm om ett liv i en bondgård men drömmen har mest handlat om själva huset och den stämning som jag upplever att finns i väggarna på ett riktigt gammalt hus. Så tycker jag ännu och jag älskar vårt hem, med springor mellan de gamla målade golvplankorna, med bucklor i de gamla fönstrena och den tröghet som finns i kökslådorna i den gamla köksinredning som pappa renoverat åt oss. Den ursprungliga drömmen om ett liv i ett gammalt hus har utvidgats till att omfatta så mycket mera än bara huset. Drömmen som vi nu strävar efter är ett lugnare liv med mera närhet, mera tid att bara finnas till för varandra och för barnen. Helt klart är att vi ännu inte klurat ut hur vårt liv ska se ut när min mammaledighet och vårdledighet tar slut men vi har tid på oss att tänka och planera för den dagen och inrätta vårt liv på ett hållbart sätt som förhoppningsvis möjliggör för oss att leva drömmen fullt ut.

Sånt här kan man tänka på en fredag när solen skiner!

2 kommentarer:

  1. Visst är det en underbar känsla! Vilka val som helst blir bra, bara de är ens egna.
    Och oj - ni är med lamm!! Jestas, det kommer att bli helt hysteriskt bedårande! :)
    /A-M

    SvaraRadera
  2. Vad fint skrivet. Jag är glad för er skull att ni kunnat skapa/skapar ert drömliv. Var stolta över er själva!

    SvaraRadera