lördag 20 december 2014

Kalljäst limpa på den bästa av jular

Först - ännu ett limptips! Detta eftersom jag nu har jag ätit min godaste hembakade limpa so far i livet. Det är Malin Båtmästars recept som fanns i torsdagens lokala tidning, Vasabladet. Baka och ät och fröja eder - vi har ätit upp en hel limpa idag!


I år är första julen på jag minns inte när som jag inte känner mej stressad. Läget är lugnt.
Jag har funderat på hur den bästa av jular ser ut? Svaret varierar från familj till familj, från människa till människa. Hur ser den bästa julen ut för oss, för mina närmaste, utgående från de önskningar vi har och utgående från de ramar som styr vår tillvaro.Vad vill vi julen ska handla om?

Ungefär så här:
För några år sedan slutade jag julstäda. Jag städar som jag gör året runt, inte mer eller mindre. Som någon sade; firar du jul i skrubben - städa den då. Super uttalande tycker jag.
Vi pyntar tidigt eftersom vi alla tycker om stjärnor som lyser upp våra fönster. Kuddar, mattor och filtar i rött och vitt. Mossa och kvistar. Levande ljus. 
Vi dricker varm glögg så gott som varje kväll.
Vi får vara hemma men också med våra ”ursprungsfamiljer”. 
Vi kan sitta i soffan under filtar, äta gott, vara ute, gå på promenader till stranden, elda bastu och dricka kaffe framför brasan.

För att få det här behöver vi varandra och god mat - och det har vi. 
Detta är att vara privilegierad, minsann!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar