tisdag 28 oktober 2014

En hink med schampo och soff-kånk

I söndags gjorde jag schampo - mycket schampo, en hink med schampo. Så nu har vi schampo för en lång tid framöver. Bra så.
Jag har prövat några olika recept men våra kalufser tycker om det som gjordes i Strömsö för några år sedan. Jag varierar de örter som ingår. Mycket torkade ringblommor och nässlor blir det.



Det som vi också gjort i helgen är att vi kånkat en soffa. Det är en kökssoffa i trä som vi ärvt från Thomas mommo och moffa. Soffan stod i deras kök i Oravais och Thomas har sovit i den många, många gånger som barn. Sådana möbler är bäst - de med en historia.

Vi har haft soffan i köket i Jungsund, i vardagsrummet i Jungsund, på vår inglasade veranda i Jungsund, i gillestugan i Jungsund, i vardagsrummet i Iskmo, i sädesboden i Iskmo och nu är den i köket. Vi har antagit att den inte ryms in i vårt pyttelilla kök men i söndags mätte vi noga och funderade och kom fram till att eftersom köket ändå är litet och trångt så spelar det ingen roll om det är lite mera eller lite mindre möbler. Det är ända litet och trångt.



2 kommentarer:

  1. Hejsan! Vi har en exakt kopia av er soffa här hemma i vårt kök. Den kommer från Jussila (inte långt från oravais). Kanske samma snickare ? Varifrån köper du ingredienserna till schampo koket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det! Vår har ett lock som vi kan lyfta på och så är det förvaring under locket. Jag köper ingredienserna från Ekosoppi och så beställer jag en liten del från Crearome. Örterna kommer från gården.

      Radera