måndag 1 september 2014

Skörde- och förkylningstider

Jag syltar och förväller och kokar och står i. Köksgolvet klibbar, barnen klibbar och jag är fläckig av bär. Gott blir det (oftast) och känslan av att sätta på locket på ännu en burk som ska vila tills det blir mörkt och kallt ute är skön. En nöjdhetskänsla kan jag kanske beskriva känslan som.

Den här helgen har det fixats krusbärssylt som Thomas har som favorit bland syltar. Äldsta dottern har plockat de stickiga bären, det är en av hennes årligen återkommande sysslor. Jag kör sönder bären med stavmixer när de kokat klart och på så vis blir konsistensen den rätta á la Autio.

Min syster har jätte goda och jätte många äppel som vi äppelfattiga människor får ta så mycket vi vill av. I år räckte frukterna både till min fil-favorit mos med kanel och dessutom till äppeljuice, gott så det förslår.

Annars är vi förkylda. Just nu två av fem. Får se om övriga klarar sig.


3 kommentarer:

  1. Det låter fantastiskt. Hur gör du äppeljuicen? Jag som inte tål äpplen tål konstigt nog både juice och must och det vore ju grymt att kunna göra den själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en juicer, heter det så på riktigt? En maskin som pressar frukt och grönt hur bra som helst.

      Radera
  2. Sommar på burk är alltid en höjdare!
    /A-M

    SvaraRadera