fredag 24 januari 2014

Hemgjord deodorant

Inspirationen för det hemgjorda ökar för varje ny sak jag klarar av att göra själv och om de dessutom blir så användbara  att jag hellre använder egenhändigt tillverkade produkter än de saker jag köper är det ju bra.

Senaste nytt är deodorant. Jag har läst om hemgjord deodorant på bloggen Lev Mer på Mindre för ganska länge sedan och i flera repriser bestämt mej för att pröva men det har bara inte blivit av. Jag har köpt flera deodoranter utan aluminium men de har inte riktigt fungerat tillräckligt bra. Jag tycker att det är galet viktigt att ha en fungerande deo.

Nåja, i tisdagskväll läste jag igen igenom receptet på Marias blogg, kollade mina skåp och konstaterade att det bara är maizenan som saknas, köpte en sådan förpackning och svängde ihop deodoranten på mindre än 5 minuter. Nu har jag då använt den i tre dagar och hittills är den bra. Jag har förstås inte gjort någonting annat än det vanliga på dagarna, inga tunga träningspass men jag har städat inne och hos djuren, släpat omkring på Ebba och promenerat raskt. Jag kan återkomma med mera noteringar när jag använt den längre.


Till deodoranten behövs:
1/2 dl maizena mjöl
1/2 dl matsoda
5-6 msk kokosolja
5-20 droppar tea tree droppar

Blanda ihop de torra ingredienserna. Blanda ihop oljorna. Blanda ihop allt. Klart.



6 kommentarer:

  1. Duktiga du som hinner! Inte helt lätt med lilltjejen! Men hon är ju rätt stor nu redan! Hoppas deon fungerar bra! Jag har inte kommit mig för att göra själv, men köper ekoprodukter. Ekohårspray och hårskum senast, Och helt bra! Har en flytande deo av kristallstenen (som en del använder som sådan tror jag) och den har jag varit nöjd med! De andra har ju inte hållit helt tätt, men märker att "stress-svett" jag har haft på jobbet har ingen dödö alls hjälp så... Ekoshopen i Vasa har en hel del bra, men billigare via http://www.naturalme.fi/ Där har jag hittat tandkräm, deo, schampo, spray, lotion, smink... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett pussel detta med tid! Men visst har Ekosoppi bra urval. Jag skulle önska mera ingredienser som behövs när man tillverkar eget schampo, krämer osv, det tycker jag att det finns rätt dåligt av i Vasa men det går ju att beställa via nätet förstås.

      Radera
  2. Kan hälsa att du har en stor anhängare av de olika rörorna här... ;) E sätter läppomada och handsalva varje kväll och schampooflaskan har blivit noggrant tvättad i väntan på påfyllning. Och om mor säger nåt om många olika burkar blir hon tillrättavisad med att "det är ju Petra som har lagat"!! :D
    /A-M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad super skoj att hon gillar produkterna!

      Radera
  3. En fråga gällande salvan du skrev om förra vintern. Var köper du bivax?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper min på Ekosoppi i Vasa men jag såg att man också kan beställa från Crearome.

      Radera