fredag 10 maj 2013

På gång i trädgården

Medan våra stora projekt rullar på i sakta mak har jag egna mini-projekt på gång i trädgården. Jag tycker om att ha dessa små, hanterbara saker att peta med eftersom jag känner att de är hanterbara i tid på ett annat sätt än att bygga kvisten eller röja upp  på stranden eller skrapa alla fönster och måla dem är.

Ett av dessa små projekt är att rada ut gamla röda tegelstenar vid en av våra odlingslådor. Jag tycker galet mycket om gamla tegelstenar. I Jungsund hade jag dem här och där i trädgården och det vill jag också ha här.



Ett annat pyssel är att placera ut stenar jag släpade hem från Gotland sommaren 2011. Vi tillbringade en vecka på Gotland tillsammans med mamma, pappa, syster, systers sambo och deras pojke. 9 personer i en stor stuga - det är min favoritsemester all time! Dessutom blev jag helt och hållet förälskad i ön. Jag måste faktiskt säga att en plats aldrig någonsin fångat mej som Gotland gjorde. På vägen från stugan till båten som skulle ta oss tillbaka till Nynäshamn grät jag. Jag ska definitivt tillbaka dit flera gånger - stenarna påminner mej om det.


Jag klipper också ur bärbuskarna och ska bygga stöd i livet åt dem. Mina armar är fulla med röda skrapmärken efter att jag krupit inne i buskarna med min sekatör.
Vi behöver mycket bärbuskar eftersom jag tillverkar saft i mängd och massor på vinbär. Buskarna på gården är jätte gamla så beståndet måste fyllas på med flera svartavinbärsbuskar. Ifjol klippte jag bort döda kvistar ur buskarna. I år har jag klippt bort de mest mossiga kvistarna och så ska det alltså byggas busk stöd eftersom buskarna växer som de vill och det har de gjort under många år, det ser man minsann.
Vi ska också investera i trädgårdshallonbuskar. Vi äter mycket hallon. Jag fryser varje höst in så mycket hallon jag kommer över - och allt går åt.



Till sist ska ni få se en bild av en del av trädgården som har våg-tema. Här har det någon gång i tiderna funnits ett potatisland - nu är bara kullarna kvar som vittnar om detta. Helt klart borde vi jämna ut det här men det får nog anstå och uppgiften ligger långt nere på prioriteringslistan över saker som ska fixas. Vem vet - vi kanske vänjer oss och bestämmer att en del av gården ska vara vågformad!


4 kommentarer:

  1. Alltså, vinbär är bara helt super! Rekommenderar svarta Hildur, de har resistens mot gallkvalster och bra grenvinklar. :)
    /A-M

    SvaraRadera
  2. Jag är verkligen imponerad av alla era projekt! I min värld är det också ganska stora projekt att rada tegelstenar eller beskära buskar :). Hur går det med era lammungar? Jag har en liten tös här som pratar mycket om lamm. Kanske vi kan komma ut och titta någon gång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska ni absolut göra. Om någon vecka börjar lammen vara ute hela dagarna.

      Radera