måndag 18 mars 2013

Loppisfynd och pepparbröd

Igår sprang vi ett varv på loppiset i Smedsby, Fyndis. Jag var på jakt efter gamla tefat till min fönsterodling. Jag hittade 10 Arabia tefat för en pytteliten summa och så hittade jag en alldeles bedårande mandelkvarn som jag måste köpa.

Jag hackar mycket nötter eftersom många av mina favorit recept innehåller nötter och frön och att hacka med kniv är så sprättigt så på det viset tycker jag att jag verkligen behöver den här lilla kvarnen.


På tal om bröd. Testa det här - galet gott!

Dadel- och svartpepparbröd (2 stycken)

200 gram mjuka dadlar
1/2 liter vatten
2 tsk salt
1,5 tsk malen svartpeppar
2 påsar (a' 11 gram) torrjäst
ca 12 dl jästbrödsmjöl
0,5 dl olja

För pensling: 0,5 dl sirap och 1/4 dl vatten

Ovanpå bröden: nötter; pekan- eller cashew eller både och

Klipp dadlarna i små bitar. Värm vattnet till 42 grader. Blanda salt, peppar, dadlar och lite mjöl utblandat med torrjästen i vattnet. Arbeta in resten av mjölet. Tillsätt oljan i slutskedet av knådningen. Låt jäsa 30 minuter.

Häll degen i två brödformar (1,5 liter). Nagga bröden och låt jäsa. Pensla försiktigt med sirapsvattnet. Dela cashew nötterna på längden och placera  dem på börden.

Grädda längst ner i ugnen i ca 45 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar