torsdag 31 januari 2013

Mot mindre kemikalier

Det senaste året har jag medvetet gått in för att lära mej mera om de kemikalier och ingredienser som finns i de produkter vi smörjer in oss med, sprayar på oss och gnider våra hus med. Kunskapen är läbbig!

Stegvis har jag gått in för att byta ut de produkter jag tidigare använt mot mera ekologiska och hälsosammare alternativ. Till stor del tillverkar jag nu de saker vi behöver när vi tvättar oss och när vi städar. Det är ofta billigare och roligt. Klart är att det är enklare att slänga ner ett antal flaskor när man handlar men vetskapen om vad många av flaskorna innehåller gör att valet känns rätt.

Jag har också slutat färga mitt hår med "vanlig" hårfärg. Jag är kund hos duktiga Mikaela Finne i Solf som är ekofrisör. Hon odlar själv många av de ingredienser hon använder i de hårfärger hennes kunder får i sina hår. Den färg jag nu har i håret heter flammröd.

Jag har nästan helt slutat med smink men en bra mascara vill jag ha och en sådan ekologisk har jag hittat. Märket heter benecos.

Det som jag ännu skulle vilja ha är tips på någonting som jag kan använda för att smörja in mitt torra ansikte med. Sedan undrat jag också om någon har idéer om vad man kan använda som diskmedel. Nu köper jag ett ekologiskt diskmedel men det är dyrt. Någon som har tips på det?

Annars läste jag på Maria Österåkers otroligt inspirerande blogg att hon nu fixat så att alla kan kommentera inläggen på bloggen. Jag visste inte om att en sådan inställning finns men nu vet jag och jag har fixat till den här bloggen på samma sätt så nu borde alla kunna kommentera inläggen.

Lina gör shampo



8 kommentarer:

  1. Till ditt torra ansikte kan jag rekommendera ringblomssalva. Om du inte har egna bin och bivax, så finns det flera ställen att köpa på. marknader brukar vara ett sådant ställe, eller hos Biodlare! Maria Österåker har recept på sin blogg.
    Förut hade jag en kompis som kokade krämer och gjorde smink, allt ekologiskt. Jag vet inte om hon fortfarande håller på, men att slänga iväg ett mail till henne kan inte vara helt fel. Hennes hemsidas adress är: www.countrysideskincare.n.nu
    Hennes produkter var toppen!
    //Monzan

    SvaraRadera
  2. Jag använder Lavera naturkosmetik som har en bra ansiktkräm mot torr hud och även Eilas naturell hudkräm är bra. Säljs bl.a. av kosmetolog Petras Hud och Hälsa i Malax. Här kan du läsa mera http://klimatsmart.se/?page=products&action=select&cat=903&mode=wide

    SvaraRadera
  3. Här använder vi ju ringblomssalva till allt. Även till torr hud, men det visste du säkert redan. Hittade en intressant produkt som jag tänkte testa någon gång, konjaksvampen. Tyvärr hittar jag ingen återförsäljare i Finland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig hört talas om den svampen, ska googla den.

      Radera
  4. Tack, tack för tipsen! Jag ska testa.

    SvaraRadera
  5. Istället för diskmedel kan du använda ENJO diskduk tillsammans med deras olivtvål. Vet inte om du är bekant med ENJO's produkter från förr...? När du diskar sånt som inte är väldigt fett, t.ex. glas o muggar klarar man sig bra utan olivtvålen, men för feta saker behövs tvålen. Duken kostar en del men håller länge och kan tvättas i tvättmaskin med jämna mellanrum när man tycker att den blir för smutsig. Den ersätter även disktrasan, vilket jag själv tycker är suveränt för den är ju verkligen en bakteriehärd. Tvålen tycker jag inte är särskilt dyr med tanke på hur länge den räcker. Den är bra mot alla typer av fläckar, både i köket och andra rum i hemmet, på kläder, möbler osv. Använder den överallt i hemmet...

    SvaraRadera
  6. För torr hy funkar kokosolja bra. Man måste bara dosera rätt så det inte blir för "flotigt". Fin blogg du har!

    SvaraRadera
  7. Läppomadat som Eleonora fick har varit mycket uppskattat! :)
    /A-M

    SvaraRadera