söndag 10 juni 2012

Underbara dagar

Jag har tillbringat helgen i underbara damers sällskap, på kurs. Djupa samtal, ny kunskaper och värdefulla insikter - det är min helg i ett nötskal.

Utöver det då så har vi också varit på Signes. Ikväll har jag planterat den första planteringslådan. I den bor nu min majs bakom några gamla fönsterglas, fänkål, squash, bönor och, på försök, två melonplantor. I morgon blir det plantering i låda nummer två.



Jag har också yrat runt byn Rimal på jakt efter jordgubbsplantor som jag inhandlade via telefon igår, 60 stycken polka-plantor som tydligen ska ge lite skörd redan i sommar. Rimalvägen är ju huuuur lång som helst, speciellt om man börjar köra den i "fel" ända.

jordgubbar som ska få bo i en egen låda så småningom, typ på  tisdag
Under veckan som gått har vi också planterat fruktträden vi köpte för en tid sedan så nu hoppas jag att de trivs och växer så det knakar.
Thomas gräver medan jag ger goda råd och fotograferar
Annat att rapportera är att hönorna börjat ge ägg, hittills ca 3 stycken per dag, det är en galet mysig känsla att få plocka upp egna ägg. Hönorna har också blivit bättre på att förstå att vi inte försöker yxmörda dem när vi vill hjälpa dem att ta sig till uteburen. Nu går det relativt smidigt och de kan också gå ut och in på egen hand, om de vill. Den som är mest hönsig är tuppen Pelle, han blir ännu jätte galen när man närmar sig.

Pelle i ett värprede ....
Min Thomas har också, utöver att han grävt, planterat och kört mull enligt fruns anvisningar, hunnit med att spackla och slipa taket i vardagsrummet och just nu är han fortfarande vid Signes och målar samma tak medan jag alldeles just ska sjunka ner i soffan och titta på Per Mobergs program.
/Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar