torsdag 10 april 2014

Lampskärmar

Vi har två gamla golvlampor. Den ena har vi ärvt av Thomas mommo och moffa. Thomas har dragit nya elledningar men annars är lampan i ursprungligt skick. I många år har jag haft en köpt, ful skärm på den vackra lampfoten.

Den andra golvlampan fyndade jag för några veckor sedan. Jag hade hittat en barnsäng på Findit och åkte iväg till Pedersöre för att hämta sängen. Upplägget var en skruttig bil med stor bilkärra och tre piknikutrustade barn. Nåja, fram kom vi och herremannen som sålde sängen var behjälplig med att vända ekipaget med släp. Under tiden han donade med spännband och med att vända släpet sa han att jag kunde gå in i garaget för att se om det fanns någonting annat jag tyckte om. Där hittade jag lampan och fyndade den för en galet billig peng. Alla sladdar var i toppskick, det enda som behövdes var en ny skärm.

I Lee Esselström & Mikaela Jussilas bok "Lee återvinner och inreder. Inspiration, tips och beskrivningar" hittade jag en bild och en beskrivning på enkla lampskärmar gjorda av gamla lakan.




Den här gjorde jag först. Den är tufsigare.





Den här gjorde jag senare. Den är slätare. Jag är väldigt nöjd med mina nya lampskärmar tillverkade av ett av Signes gamla lakan. Spetsen och brodyren väntar på att få återanvändas.

2 kommentarer:

  1. Verkligt fina! Tufsigt är ursnyggt på sitt härliga tufsiga sätt, perfektion är inte eftersträvansvärt, he tycker ju ja! :-)
    /Nina

    SvaraRadera
  2. Kul! Så fina de blev <3 Lee

    SvaraRadera